- ABN AMRO verhoogt voor coffeeshops per 1 januari het tarief voor een zakelijke bankrekening van maandelijks een tientje naar 110 euro per maand.
- De bank berekent de hoge kosten die het kwijt is aan witwascontroles door aan risicoklanten.
- Mogelijk volgen binnenkort ook bedrijven in de seksindustrie, cryptosector en autohandel.
Coffeeshops die een zakelijke bankrekening bij ABN AMRO hebben, gaan per 1 januari 2022 fors meer betalen. De maandelijkse kosten stijgen van 9,90 euro naar 110 euro, maakte de bank donderdag bekend.
Het tarief gaat gelden voor nieuwe coffeeshops die zich bij ABN aanmelden voor een rekening en coffeeshops die al klant waren. In totaal gaat het om zo’n 250 bedrijven, aldus de bank. Die zijn hierover recent geïnformeerd.
ABN AMRO neemt deze maatregel, omdat het hoge kosten maakt voor witwascontroles.
Onder druk van toezichthouders hebben Nederlandse banken de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in personeel om verdachte transacties en dubieuze klanten te ontdekken. Ongeveer een vijfde van alle bankmedewerkers houdt zich inmiddels hiermee bezig.
De toezichtkosten zijn niet voor alle type bedrijven gelijk. Aan een bloemist heeft een bank minder werk dan aan een coffeeshop of autohandelaar. Toch betaalt elke onderneming hetzelfde voor een zakelijke rekening.
Sommige banken kozen in het verleden voor het uitsluiten van hele branches om de kosten te beteugelen. Zo accepteert Rabobank geen kleine autobedrijven en voetbalclubs meer als klant.
ABN is nu de eerste bank in Nederland die specifiek voor een sector de tarieven verhoogt. "Coffeeshops zijn een heel uitgesproken risico", zegt een woordvoerder tegen het Financieele Dagblad. Mogelijk volgen bedrijven in de seksindustrie, cryptohandel en autobranche, al is dat volgens ABN op dit moment niet aan de orde.
[activecampaign form=30]